De mentor is in alle gevallen het eerste aanspreekpunt voor de ouders en de leerling. De mentor geeft de begeleiding vorm vanuit een verbinding met de leerling. We vragen daarin een verantwoordelijke en initiatiefrijke houding van de mentor, net zoals de mentor dit van zijn leerling vraagt en de school dit aan de ouders vraagt. De mentor wordt hierbij in de eerste plaats ondersteund door de teamcoördinator. Wanneer mentor en teamcoördinator hierin advies nodig hebben, dan vragen zij ondersteuning aan een van de twee coördinatoren Passend Onderwijs.
De mentor draagt, in contact met de leerling en ouders, verantwoordelijkheid voor:
- Informatieverstrekking naar ouders en leerlingen.
- Monitoring van het algemene leerproces van de leerling.
- Vormgeving van een positieve leersfeer in de klas.
- Ondersteuning van de leerling bij het algemene welbevinden van de leerling in de schoolse setting.
- Ondersteuning bij het plannen en het opdoen van de juiste studievaardigheden.
- Signalering van de eventuele extra ondersteuningsbehoefte van de leerling.
- Begeleiding bij loopbaanoriëntatie (LOB) en begeleiding bij eventuele stages.
In klas 1 wordt de mentor bijgestaan door leerlingmentoren. Dit zijn leerlingen uit de bovenbouw die de nieuwe brugklassers helpen bij het vinden van hun weg in onze school.
Wanneer leerlingen en/of ouders knelpunten ervaren in de ondersteuning, richten zij zich in eerste instantie tot de mentor. Mocht dit niet tot het gewenste effect leiden, dan is de teamcoördinator en daarna de afdelingsleider aanspreekpunt.
Sluit dit hoofdstuk